För rättvisa och välfärd

|

2023

|

Jämtland Härjedalen

Trafikverkets trångsynthet sätter krokben för regionens framtid

Text: Sonny Hoffman

Tillväxt, inflyttning och framtidstro präglar Jämtland Härjedalen. Det är hög tid att även Trafikverket inser det och slutar med sin styvmoderliga behandling av regionen. 

Trots att Jämtland Härjedalen är en av Sveriges starkaste besöksnäringsregioner så saknas viljan till större infrastrukturprojekt vilket måste ses som högst anmärkningsvärt.

Myndighetens upphandling av nya nattågsvagnar lämnar en hel del att önska. I stället för att anamma vår tids vilja att kunna resa klimatvänligt med tåg även längre sträckor så planerar Trafikverket för trånga, kalla och svårtillgängliga sovvagnar. Detta för att det kan ge ett högre andrahandsvärde när man vill sälja dem vidare till sydeuropeiska länder.

Isolering mot buller från ett tåg som kör 200 km/h och kyla som nätterna i norra Sverige och Norge bjuder på kräver en betydande väggtjocklek. Med smalare vagnar så måste man göra avkall på isolering mot kyla och buller som ska stå emot en riktig nordlig vinter. Trafikverket har satt en gräns i sina kriterier till kommande leverantörer, tåget bör klara max -25 grader istället för den europeiska standarden som är -40 grader. Det innebär tåg som inte är byggda för en svensk vinter. Var någonstans i Europa är det rimligt att standarden för isolering följs om inte just här?

Sonny Hoffman, gruppledare regionen

Med smalare vagnar uppstår också smalare gångar utanför sovplatserna. Det i sin tur försvårar tillgängligheten och därmed resandet för resenärer som har nedsatt rörelseförmåga. För att Jämtland Härjedalen ska kunna vara en del av klimatomställningen är en tågresa Stockholm–Östersund på högst fyra timmar absolut nödvändigt men det måste också vara en resa du kan göra bekvämt och som är tillgänglig även om du inte har full rörelseförmåga.

Jämtlands län är det Norrlandslän som hade störst tillväxt 2021. Alla länets kommuner växer. Både inom besöksnäring och inom industri görs stora investeringar. Norge investerar över 2 miljarder norska kronor på elektrifieringen av Meråkerbanan och en järnvägslinje från Atlantkusten till svenska kusten realiseras. Men Trafikverket blundar.

Vänsterpartiet i Region Jämtland Härjedalen arbetar ständigt för att regionens invånare ska kunna resa tryggt och säkert, klimatsmart och att alla ska kunna åka tåg oavsett funktionsförmåga.

Vi accepterar inte Trafikverkets trångsynthet.

Dela artikeln

Facebook
Twitter
LinkedIn

Engagera dig

Det är bara tillsammans som vi kan bygga en sjukvård som är jämlik och fungerar för oss alla. Engagera dig i Vänsterpartiet du också!